“THE QUEEN OF TAMARUGAL”: THE LOCAL DIMENSIONS OF THE MARIAN CULT OF LA TIRANA1 LANDSCAPES AND SOUND SPACES
DOI:
https://doi.org/10.61303/07172257.v26i39.61Keywords:
Religión popular, La Tirana, Espacios Sonoros, CancionesAbstract
In this work, the sound space of the La Tirana party is analyzed, based on the development of the different musical records that come together there. Its uses by the different actors and the combinations of those registers. This space has three components, each one with its relative autonomies: that of the religious dances, that of the Catholic Church and of the state represented by the armed forces. It ends with the analysis of three songs that narrate the festival of La Tirana. One of them, "La Reina del Tamarugal" collects and reproduces very well the local and regional atmosphere of this religious and popular festival. The others, two, "Queen of July 16" and "Rocío de la Pampa", follow the same trend, although in the third the influences of Catholic catechesis can be seen. All this in the context of a party that year is losing its local connotations that are being replaced by "global" elements from universal Catholicism.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Bernardo Guerrero Jiménez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los/as autores/as que publican en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los/as autores/as conservan los derechos de autor/a y otorgan a la revista el derecho a la primera publicación de la obra, el cual simultáneamente será licenciado bajo los términos de la licencia Creative Commons de Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional 4.0 (CC BY-SA 4.0), que permite a otros remezclar, modificar, desarrollar sobre la obra, incluso con fines comeriales siempre y cuando se distribuya este aporte bajo la misma licencia que la obra original. Además, permite compartir el trabajo siempre y cuando se de un reconocimiento de la autoría y de la publicación inicial del trabajo en esta revista.
- Los/as autores/as pueden celebrar acuerdos contractuales adicionales por separado para la distribución no exclusiva de la versión publicada del trabajo en la revista (por ejemplo, publicarlo en un repositorio institucional, su página Web personal o en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Los/as autores/as pueden y son alentados/as a difundir la versión publicada de su trabajo en internet (por ejemplo, en repositorios institucionales o en páginas Web) antes y durante el proceso de envío del manuscrito, ya que puede conducir a intercambios productivos, a una mayor y más rápida citación del trabajo publicado.