Teachers: intellectuals, prophets and victims. The valuation of the figure of the teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61303/07183631.v33i52.264

Keywords:

Teaching role, Social harm, Chilean teachers

Abstract

This article deals with the issue of the social vision and the concrete contingency of the teaching profession in the Chilean context, addressing the period that goes from the beginning of the 20th century to the present. It seeks to propose that the diminished position of the figure of the teacher in the social imaginary and therefore in the collective consciousness, is substantially a form of structural violence that is normalized, that is related above all to a political and specifically geopolitical project developed during the Chilean military dictatorship (1973-1989) and that saw the teacher as an enemy. The effects of this process of deterioration of the teaching function and the social image of the teacher have not yet been overcome, and despite some specific measures that are highly valuable, there is no sociocultural and sociopolitical turn that radically relocates the teacher’s vision in that who was the educator as he was during the first decades of the
20th century.

References

Acuña, F. (2015). Incentivos al trabajo profesional docente y su relación con las políticas de evaluación e incentivo económico individual. Estudios Pedagógicos, XLI(1), 7-26. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100001

Arrimada, M. (2022). Adultocentrismo: qué es y cómo afecta a los más pequeños y a la sociedad. Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/social/adultocentrismo

Alvarado Borgoño, M. (2013). Aculturaciones. Cuarto Propio.

Ávalos, B. (2013). Héroes y villanos. Antártica.

Ávalos, B., & Sotomayor, C. (2012). Cómo ven su identidad los docentes chilenos. Perspectiva Educacional, 51(1), 77-95. DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.51-Iss.1-Art.74

Castoriadis, C. (1999). La institución imaginaria de la sociedad. Tusquets.

Foucault, M. (1994). El orden del discurso. Tusquets.

Galaz, A. (2011). El profesor y su identidad profesional: ¿facilitadores u obstáculos del cambio educativo? Estudios Pedagógicos, 37(2), 89-107. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000200005

García García, V. (2021). Imaginario social de profesoras básicas en torno a sus estudiantes: De voces y sentidos en el contexto municipal. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(42), 151-166. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212042garcia9 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20212042garcia9

Gazmuri, C. (2001). El Chile del Centenario, los ensayistas de la crisis. Instituto de Historia, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Gentili, P., & Suárez, D. (2004). Reforma educacional e luta democrática: um debate sobre a ação sindical docente na América Latina. Editorial Cortez.

Gramsci, A. (1986). Cuadernos de la cárcel. Tomo IV. Ediciones Era.

Jaksic, I. (1996). Humberto Giannini, la vocación filosófica en Chile. Entrevistas a Juan Rivano, Humberto Giannini, Gastón Gómez Lasa y Juan de Dios Vial Larraín. Anales de la Universidad de Chile, Sexta Serie, (3), 129-141.

Mora, N. (2013). Contesting the Global Development of Sustainable and Inclusive. Chile-UNESCO Office Santiago and Regional Bureau for Education in Latin America and the Caribbean.

Núñez, I. (2002). La producción de conocimiento acerca de la educación escolar chilena (1907-1957). Ministerio de Educación, Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas, Chile.

Núñez, I. (2003). La ENU entre dos siglos: ensayo histórico sobre la Escuela Nacional Unificada. LOM.

Poblete, O. (1968). Historia contemporánea: los últimos cincuenta años 1914-1964: programa y materiales para la enseñanza. Universitaria.

Labarca, A. (1943). Bases para una política educacional. Cámara Chilena de la Construcción de Chile. http://biblioteca.cchc.cl/datafiles/25746-2.pdf

Llavador, J. (2020). Juventud y educación en contextos diversos. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(4), 601-606. DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.13.4.18378

Hinkelammert, F. (2007). Hacia una crítica de la razón mítica. El laberinto de la modernidad. Materiales para la discusión. Arlekín.

Rojas, M. (2017). El rol de las experiencias relacionales con profesores en la construcción identitaria de estudiantes de pedagogía. Pensamiento Educativo, 54(1), 1-20. DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.54.1.2017.8

Pinto, R. (2007). Educación y desarrollo: Relación permanente en la práctica. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 6(11).

Zurita Garrido, F. A. (2017). Represión y vigilancia hacia el trabajo docente durante la dictadura militar en Chile (1973-1990). Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 19(38), 285-322. DOI: https://doi.org/10.12795/araucaria.2017.i38.13

Zemelman, H., & Gómez, M. (2006). La labor del maestro: formar y formarse. Pax.

Downloads

Published

2024-07-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Alvarado Borgoño, M. E. (2024). Teachers: intellectuals, prophets and victims. The valuation of the figure of the teacher. Revista De Ciencias Sociales, 33(52), 35-48. https://doi.org/10.61303/07183631.v33i52.264

Similar Articles

81-90 of 91

You may also start an advanced similarity search for this article.