THE BRONZE BANDS OF TARAPACÁ (CHILE) AS A CONTEXT OF MUSICAL LEARNING AND CULTURAL TRANSMISSION
DOI:
https://doi.org/10.61303/07172257.v26i39.64Keywords:
bandas de bronce, tradición y música, cultura popularAbstract
In this paper the phenomenon of the brass bands in Tarapacá (Chile) is examined from an ethnomusicological and educational perspective. On the one hand, the traits of the musicians are investigated and, on the other hand, data is gathered and reflections made on the characteristic venues and repertoires. Based on prior knowledge of the field, this exploratory study drew on a sample of musicians from bands in the region to conduct interviews and a survey. In addition, various materials (videos, music scores and other library resources) were reviewed. The analysis of all the collected data explores the ways in which the musicians join and mature in the bands. The results highlight the close relationship between the kind of learning that occurs in this context and the socio-cultural functions, repertoires and performance spaces that distinguish these bands. Finally, the implications for ethnomusicology and education are discussed in accordance with the results. Among other points, these suggest giving prestige to the processes of informal and non-formal music education in view of its evident functionality and effectiveness in a given cultural context.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Ximena Valverde, Albert Casals, Pere Godall Castell
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los/as autores/as que publican en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los/as autores/as conservan los derechos de autor/a y otorgan a la revista el derecho a la primera publicación de la obra, el cual simultáneamente será licenciado bajo los términos de la licencia Creative Commons de Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional 4.0 (CC BY-SA 4.0), que permite a otros remezclar, modificar, desarrollar sobre la obra, incluso con fines comeriales siempre y cuando se distribuya este aporte bajo la misma licencia que la obra original. Además, permite compartir el trabajo siempre y cuando se de un reconocimiento de la autoría y de la publicación inicial del trabajo en esta revista.
- Los/as autores/as pueden celebrar acuerdos contractuales adicionales por separado para la distribución no exclusiva de la versión publicada del trabajo en la revista (por ejemplo, publicarlo en un repositorio institucional, su página Web personal o en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Los/as autores/as pueden y son alentados/as a difundir la versión publicada de su trabajo en internet (por ejemplo, en repositorios institucionales o en páginas Web) antes y durante el proceso de envío del manuscrito, ya que puede conducir a intercambios productivos, a una mayor y más rápida citación del trabajo publicado.